Wednesday, December 9, 2015

Prosedur Mohon Passport Malaysia-Antarabangsa

Assalamualaikum.


Excited sampai sambil menaip sambil berhuhu sebab lama sangat tak borak dalam ni since laptop tenggelam banjir. Terima kasih bakal suami bagi pinjam laptop (will talk about our wedding preparation soon!)


ok sekarang nak cerita pasal prosedur nak mohon passport malaysia-antarabangsa. Since saya first time nak buat passport so google lah apa document yang perlu dibawa sebelum mohon passport. Takdelah nanti itu ini tak cukup kat pejabat imigresen tu, ada yang flip table nanti.


Ada yang kata kena bawak salinan kad pengenalan, gambar passport, surat beranak lah. NO! Itu dulu punya cerita. Sekarang dah maju ok. So, apa je yang kena bawak?


1) Kad pengenalan (pastikan cip tak rosak dan boleh dibaca)

2) Wang tunai
     - RM 200 untuk 5 tahun (automatic caj 5 tahun takde pilih pilih)
     - RM 5 dibayar masa nak collect passport kat kaunter (caj untuk hardcover passport)

3) Diri sendiri
    - of course tuan badan kena datang dan collect sendiri bila dah siap nanti

4) Majalah/novel/handphone with full battery (you know why)


Ceritanya pergi berdua dengan Hadi (bakal suami) pergi hari biasa bukan weekend. Kami buat di KDN Johor Bahru di Setia Tropika, Kempas. Pukul 8:30 pagi kami sampai terus ke bangunan Jabatan Imigresen untuk ambil nombor kat lobby bawah bangunan. Ada kaunter khas untuk ambil nombor bagi yang nak buat passport. Risau jugak nombor giliran habis ke sebab datang lambat. Alhamdulillah ada, tapi kena tunggu untuk 65 orang lagi sebelum sampai giliran kami. hohoho


Ngam pukul 10 pagi giliran kami. Pastikan nombor giliran jangan hilangkan, nyawa tu. Serah nombor giliran dan kad pengenalan kat kaunter yang dipanggil, cek semua maklumat betul, sign sikit, 123 cheese ambil gambar kat kaunter tu jugak, lepastu cop jari.


Dah siap kat kaunter satu, tunggu lagi nombor giliran yang sama untuk dipanggil bagi nak buat bayaran. Bila dah buat bayaran, officer tu akan bagi satu resit bayaran dan ditulis masa untuk drop resit kat kaunter collect passport yang dah siap. Gap masa ialah 1 jam sahaja.


Perut dah menguncup, apa lagi pergi lah makan ye kawan kawan sementara nak tunggu passport siap. Kat bawah bangunan tu ada cafe. Sedap sangat ayam asam pedas dia, tapi sedap lagi saya masak. hihi


Dah pukul 11:30 pagi pergi naik atas balik drop resit kat kaunter. Tak lama pun tunggu, dalam 15 minit, nama atau nombor akan dipanggil untuk ambil passport yang dah siap. Sekarang dah boleh terbang!







1 comment:

Hadi Nor said...

Waahhhhh ada entry baruuuu!