Friday, February 18, 2011

mari naek bas beramai-ramai

baik. ini adalah entry untuk korang yg suka sangat naik bas utk balik kampung. *terpakse padahal.
biasa lah utk kanak2 sekolah macam kita ni, itu jela yg ade kan~ *nak beli kete sendiri tabung mak lum penoh lagi nyahh.


so kat sini ada beberape tips atau lebih kpd peringatan laa~



1) packing barang anda lebih awal dan berada di stesen bas setengah jam awal *kalau boleh.
- brdasarkan pengalaman, tiap kali aku nk balik mesti bila aku sampai bas tu lagi 2-3 saat je nk gerak. penah on CNY taun lps aku tertinggal bas. gile kau, mana aku nk carik bas nak balik time tuh? melalak-melolong lah aku tengah org ramai tuh. pedulik la orang tgk ke ape. seb bek ade bas laen. ni la akibat kalau packing barang on d spot. sampai skarang abah aku tak tau yg aku tipu die bas delay sebab rosak! =P *sori abah



2) bawaklah barang seminimum mungkin. bukan apa, kot2 la bas tu kecik tonet je tempat isi barang, tak ke merana? *lg2 bas double decker.
- ok2, aku memang sangat amat nak minimum kan barang aku. aku da gulung2 baju aku, lipat tecik2, tak bwk ape yg tak penting. tapi aku compius, tetap gak 3-4 beg yg dibawak.
*penat lah nak jalan g LRT smbil bwk beg akedemi fantasia strett strett. bising!




3) pastikan sebelum turun bas check dulu barang kot2 tertinggal.
- penah lah skali aku tertinggal barang. aku letak mende tu kat poket seat, gopoh2 nk keluar bas, berpeloh2 mase jalan baru tersedar mende tu tertinggal. *dem. aku nak mende tuh sebab aku da panas amat da. kipas tangan aku beli kat kedai 2 inggit just before aku naek bas. baru ingat nak blagak dgn kawan2. *niat tak suci murni. padan dgn muke kau.




4) sila buang air kecik/besor sebuang-buangnye sebelum nek bas.
- ni aku tak tahan. penah skali jalan jem parok, aku lak nak tencing tak tahan2 dah sebab aku tibai lipton ice tea, pastu sombong tanak tencing time bas tuh benti *ngok. then leh lak membe wat2 mnum air lah, goncang2 air botol tu la, buat bunyi2 seram la. sumpah ase nak lempang, arap je ko membe aku. *kalo aku ni laki, kan senang. haha



5) nak makan dalam bas pun pada2 lah.
- ok aku tak kesah kalu kau nk makan coki2 ke rocky ke asam boi ke beskut meri skali pon. tapi agak2 la kalu nk makan potato chips dgn twisties pack besar bunyi plastik kuat2, makan cung ceng cung ceng bunyinye. kita bukan nga tengok cite hantu kak limah. eh2boleh pulak kau makan nasik tapau lam bas ek. kau tak tau ke aku lapar kebulor lam bas sbb tak sempat nak beli pape.!! *kalau da lambat tuh jgn la nk salahkn org laen.



6) jangan sanggul rambut tinggi2.
-opkos la ni tuk pompuan. lagi2 yang pakai tudung. adoi sekse amat kalau bersanggul nak travel jauh nek bas. susah gile kot nak bersandar bile nak tido. pe lagi nak buat lam bas kalo bukan tido? alangkan aku yang bersanggul sejemput je ase nak ngamuk bila kepala tetonggeng sane sini bila tido, pe tah lagi yang bersanggul sebesar limau manderin tuh?




7) tak payah la nak jadi peramah sangat.
- penah aku duk sebelah akak ni, die tanya, kuantan duk mana? to aku tak kesah la kan, alang2 balik negeri sama, mana tau kot2 die jiran sebelah umah ke kan. tup2, amek ko. "adik belajar lagi ke? akak keje kat tm. skarang kita ada pakej student tuk pasang tenet. murah je. ni no talipon akak. blablabla.." perghh. memang bes. then aku senyum, "takpe kak, kitorang da pasang". aku teros tido. huh




8) nak cakap talipon pandang la tepi2.
- selang 5 menet ade col, bunyi enpon tanak kalah, nak volume paling kuat. senang nak pasan ade col kot. enpon pulak bukan satu, amek kau ade 3. blueberry pon ade. orang bisnes kot die nih. ni menyirap, nak borak agak2 la. kalo orang sbelah je dengar takpe lagi la. ni amek satu bas dengar jelas n nyata. ayat nak gah aje. london, paris, sjuta, blabla. ai macik, kesian saya sebelah macik ni ha. nak lelap mata 4 menet pon takleh.




9) pastikan kebersihan diri anda di tahap optimum
- mase tuh nek bas malam. dah malam mestila mata mintak nk pejam. tapi malang bg aku, aku mimpi basah. eh mimpi ngeri. tiba2 aku terbau something yg menganggu sangat prasaan aku. aku cari2 gak ah. awek sbelah nga borak2 tepon. dan sah! it's halitosis. really bad halitosis. sies muka aku da bersatu dgn cermin tingkap bas. tapi still bau even awek tuh tak bukak mulut. awek kot tu, bukan pakwe. sumpah ni pengalaman paling ngeri aku sepanjang aku naek bas.



10) lastly, pasang la niat yang betul bila nak naek bas.
- aku suka naek bas sorang2 bila nk balik kg tercinta. untung2 dapat la gak duk sebelah pakwe ensem. dapat gak la tumpang bahu pakwe ensem bila nk tido. dapat tuka2 fesbuk. tuka2 no tepon. g dating same2. ----------- ok aku berangan!! sepanjang aku naek bas tak nah dapat duk sbelah pakwe ensem. paling2 ensem pon, macik yg ade tepon blueberry tuh. tak pon aku dpt seat single. cis, memang single sungguh laa.




memang macam2 ragam orang. luas pemandangan aku. kita komen2 orang, tah2 orang len pon ade komen2 kita. ahh lantakk!





* ini dua bas selalu aku naek




ok done.
bai nyahh. mak nak pegi mandi dulu.


3 comments:

Sei said...

cis, memang single sungguh laa. ;P

cikmegipama said...

haha.dh duk seat single...single sungguhh

enche epet said...

lain kali nak blk phg,jom la blk sekali..haha..
ada satu tips lagi jika naik bas..
sapa2 nak dgr lagu pakai ear phone..bukan dia sorg je ada mp3 kat hp dia..hehe..
byk kali dh terasa annoying dgn benda tu..